The airplane from Houston to Rio and from Sao Paulo to Houston was way too cold for humans. I was fully bundled up with thick jeans, a hoodie, a jacket and, thin blanket provided and still I was freezing. The passengers near me were also complaining of the cold. The food was disgusting. It would be illegal to serve that food in jails in America. The crew was nice.
Seat doesn’t recline - had to travel 8 hours like a zombie, Besides, sound on entertainment device (TV) only one channel worked. Was monaural not stereo (just one side) Stewardess said “sorry” meaning “it’s your problem
Espaçamento entre cadeiras
Prós: "The food served was really good."
Prós: "they change the gate last min"
Contras: "Should advise the passagers better"
Contras: "Two hours stuck at gate with no information. Info on site and at airport on baggage costs different. Left bag behind to fit more cargo. Two days and haven’t delivered bag."
Contras: "i am trying to obtain a refund, as she was not able to make the flight - held on phone for over 2 hrs on 2 separate occasions"
Prós: "extremely considerate crew. Courtesy necessaire pack. very clean plane"
Contras: "Would have been better if the first leg of the flight had not been so late that my connection could never work. Got transferred to a later latam flight with connection but still"
Prós: "For business class tickets this was the worst food and boarding I’ve experienced. United airlines are horrible."
Contras: "Voo remarcado para o dia seguinte Atendimento péssimo"
Prós: "Seat not confortable vry tide"
Contras: "Bad size almost became a problem... bins are very small"
Prós: "The crew was amazing"
Contras: "O embarque confuso"
Contras: "Voo atrasou 30min"
Prós: "free-snack is good"
Contras: "non-brazirian customer can pay service fee (i.e. seat-selection,baggage) on Azul websaite."
Contras: "Very narrow seats"
Prós: "Wifi para troca de mensagens a bordo e muito bom serviço!"
Contras: "Configuração da aeronave desconfortável. Muito mais assentos que as companhias concorrentes no mesmo espaço. A falta de entretenimento de bordo é um ponto negativo. Vôo se torna cansativo. O Entretenimento de bordo pelo celular é desconfortável para um vôo mais longo, além de poucos canais ao vivo."
Contras: "Saudades da tela com opções de entretenimento. esse azul play nao funciona"
Prós: "A tripulação era legal, já a poltrona não era grande coisa (mesmo no chamado assento conforto)!"
Contras: "As refeições poderiam ser bem melhores, mesmo que fossem mais simples. E a poltrona, para assento conforto, está longe de atender ao mínimo para um voo de quase 8 horas."
Contras: "I was charged for luggage and I wasn’t given the option to purchase luggage while booking the flight"
Prós: "Mehor companhia,tudo perfeito"
Contras: "Nda,foi tudo de bom."
Prós: "Sky ao vivo na aeronave."
Contras: "Não foi culpa da companhia, mas um passageiro pegou a mala da minha esposa por engano e até o momento não conseguimos localiza-lo, para trocar as malas, pois provavelmente ele estava em conexão."
Prós: "My seat 28H didn't recline"
Prós: "Tudo perfeito, tripulação, conforto, serviço de bordo, limpeza da aeronave. Simplesmente a melhor."
Contras: "Nada."
Prós: "Simpatia"
Contras: "o piloto ser outra mulher"
Prós: "Pontualidade no embarque e chegada no destino antes do previsto."
Contras: "O espaçamento entre as poltronas."
Prós: "Do atendimento, da simpatia dos comissários, é pela atenção em orientar no aeroporto"
Contras: "."
Prós: "Atendimento"
Contras: "Equipmento... assento sem encosto de cabeça horrível"
Prós: "Atendimento excelente. Voo tranquilo."
Contras: "Sem sugestões, no momento."
Contras: "Falta equipamentos de serviços"
Prós: "Tripulação muito educada"
Contras: "Sinal Wi-Fi para utilização do AzulPlay estava muito fraco. O vídeo travava o tempo todo. Não foi possível utilizar o app."
Contras: "Demora e muito calor dentro do finger para o embarque. Além distraído de 40 minutos na chegada"
Prós: "Tripulação e pilotos"
Contras: "Atraso de 2 horas"
Prós: "Da gentileza do pessoal da tripulação."
Prós: "Boarding was easy, crew members were friendly, snack food service was good, and the flight was smooth and on time. My baggage arrived promptly at Chapeco after the flight. No complaints!"
Prós: "Bus service from Terminal 1 to Terminal 2 was clearly marked and frequent. The flight crew members were all helpful and friendly and I enjoyed the drink (especially suco de maracuja) and snack offerings. As I spoke only limited Portuguese, I greatly appreciated the attempts made by the ground staff and flight crew to communicate with me, both in English and via hand gestures. I am certain that no domestic airline would be so helpful to non-English speakers in the USA!"
Contras: "I realize Azul cannot help being stuck in Terminal 2, but it's not the most comfortable place to wait for a flight. Also, after I walked through the gate, several boarding flights merged confusingly in a single passageway with exits to multiple planes and many people got lost and ended up (temporarily!) on the wrong airplane, despite heroic attempts by the ground crew to direct passenger traffic. There must be a better method than having everyone follow colored lines to the planes - it wasn't working!"
Prós: "Aeronave em Boa condições"
Contras: "O voo atrasou 40 minutos."
Prós: "Entretenimento"
Contras: "Comida"
Prós: "Atenção da tripulação; Entretenimento com TV"
Contras: "Os passageiros não respeitam os limites de bagagem de mão e a empresa não tem ações efetivas para coibir. Com isso, malas acima das dimensões especificadas entram na aeronave causando incômodos desnecessários. é solicitado o despacho voluntário no portão mas entendo que deveria ter uma verificação se estão enquadradas (tamanho e quantidade de bagagem de mão)."
Prós: "Serviço a bordo"
Contras: "Demora no translado do portão de embarque para a aeronave em virtude de uma passageira ter trocado o voo e a Cia Aérea não ter informado a despachante."
Contras: "The crew was non-responsive to simple requests. The food was abismal and void of nutrition."
Prós: "Rapidez"
Contras: "Pessoal de terra mal educado"
Prós: "Do trabalho em equipe da c&a muito anteviosos é simpáticoosimpáticos"
Boarding in NCL is really bad. I'm sure part of that is a directive from the airport that KLM can't change but part of that is due to KLM policy. NCL doesn't announce the gate of departure until 30 minutes before departure. However, when you arrive at the gate area, the gate agents file everyone into one long line and everyone boards from one line at one time. This line can stretch for 200m...easily. There is a separate line for groups 1 and 2 but you don't know it until you get to the gate area and agents don't announce/advertise it. Everyone else is grouped into one line. Are you in group 3? Doesn't matter...you board with group 5. Traveling with a child? Tough luck...you're stuck at the end of the line and board last. The last part is very annoying because none of the gates at NCL (with the exception of 1 used by Emirates) has a jetway. To board, you must leave the gate area, walk downstairs, walk onto the tarmac and walk up stairs to board the plane. Highly challenging if you're traveling with small children. That boarding process begs for a concession to allow people with children to board first because they will need extra time. But there is no such policy. Just a really horrible boarding experience all around.
As minhas malas novinhas chegaram simplesmente destruídas. Impossível utilizar novamente. Amassadas absurdamente, quebradas…
O assento 6A estava um pouco sujo e a comida deixou a desejar (opção faltando, muito peixe/frutos do mar)
A diferença pra mim foi em relação a tripulação. Estavam sempre muito gentis, alegres, atenderam a todos com rapidez e atenção.Parabéns para a equipe!
Aeroporto de amstedam colapsou Evitar
O atendimento foi ótimo, seja no embarque seja no avião, todos muito atenciosos...
Voo atrasou uma hora para aguardar passageiros em conexão.
Fui muito bem assistida, principalmente pq antes de voar eu despenquei da escada rolante e recebi uma assistência incrível. Mas a comida e a variedade de filmes muito ruins.
Prós: "I liked how generous they were with food and drinks"
Contras: "Free WiFi could have made the flight a lot better"
Prós: "Absence of food"
Contras: "In flight service"
Prós: "Perfect"
Contras: "Nothing. Flight was amazing"
Prós: "Information sharing by pilots and crew. Economy class leg room is good."
Contras: "All good up to the level"
Prós: "Klm's consistantly high standards in everything they do."
Contras: "Nothing"
Contras: "Seats in economy section are very close together . There is not enough room for knees...especially for such a long trip."
Prós: "A Gol faz o estilo low cost então não espere grande coisa."
Contras: "O atendimento da tripulação."
Contras: "A mesa de bordo e a bandeja de refeições não estavam firmes. A bandeja escorregava o tempo todo."
Prós: "Infelizmente não tive nada que me agradou, tanto que não voltarei a voar nesse companhia."
Contras: "Tudo, o atendimento ao cliente é péssimo."
Prós: "Nada."
Contras: "Tudo tem que ser melhorado"
Prós: "very nice crew"
Contras: "my bagfage was lost"
Contras: "Boarding was chaotic & therefore delayed take off a little Receiving luggage was slow -@ 35 minutes from landing to luggage claim, so actual arrival was considerably later for those meeting me"
Prós: "Newer plane, crew was amazing, seats were adjustable"
Prós: "Fantastic gate agents!"
Contras: "The food was terrible."
Prós: "The aircraft"
Contras: "No overbooking next time!"
Contras: "KLM crew exceed our expectations"
Contras: "The KLM crew are always great serving and treating you. Well above many other airlines."
Prós: "O voo saiu adiantado, pois todos ja estavam no aviao."
Prós: "Crew was great, very responsive and hospitable!"
Contras: "more lunch choices, especially choices without dairy products."
Prós: "Crew was great and helpful despite oversight in my special meal."
Contras: "Special meal request was overlook. I did not mind so much as eating less does some good! It is human to err!"
Prós: "Refeições de alto nível"
Contras: "KLM was not prepared to get wheel chair passenger off plane. Cost me delay of 1 hour. I will never fly KLM again."
Contras: "Acomodação na área econômica, espaço entre as poltronas."
Prós: "Filmes à disposição"
Contras: "Comida"
Contras: "Auxiliei no atendimento a um passageiro que passou mal, e a comissária me informou que iria receber um desconto numa próxima viagem, e que receberia tal desconto em meu e-mail, porém não o recebi. Meu nome: ELISABETE DE SOUZA PINHEIRO. Preenchi e assinei em seu tablete inclusive."
Prós: "The crew was great but the seat wasn't as comfortable and didn't have much leg room."
Prós: "Crew was nice and friendly"
Contras: "Airplane so uncomfortable. Food horrible. Not even available for one of us what we ask for on what was offered. Bad taste and not what can be on a that length of time flight."
Prós: "KLM staff is great"
Prós: "A tripulação fez o quê pode para nos ajudar!"
Contras: "Devido à um pouso de emergência fomos forçados a pemanecer dentro do avião por 8 horas!"
Prós: "Sistema de entretenimento é um destaque a parte! Opção de internet à bordo (pagamento a parte), refeição de excelente qualidade!"
Prós: "Os acentos são os padrões da classe econômica, mas um destaque que merece respeito é o sistema de entretenimento/multimídia, além da opção de internet à bordo (pagamento a parte, caro, mas para quem precisa, é ótimo). Sempre tem algo na galley para quem gosta de esticar as pernas!"
Contras: "Turn the lights on early making it hard to sleep"
Prós: "Crew's hospitality, good music, good destination material, terminal info, good system overall"
Contras: "Less legroom, storage space, bad food, few movie options."
Prós: "Do serviço de bordo"
Contras: "Gostaria que tivesse uma tradução para português, através do sistema de multimídia, seja por legenda ou áudio, nas orientações no decorrer do voo"
Contras: "Flight was delayed, landing at vce took an additional 10 minutes due to no one at the jet way. Luggage service was very slow"
Prós: "Friendly staff"
Contras: "Leg room"
Contras: "The flight advertised meals..a small pastry was served an hour into the flight. I asked when the meal would be and was told a few hours...which turned out to be breakfast..i wated all night for food that only came an hour before landing. Now hungrey and tierd.I.will not be flying klm ever again !!"
Prós: "Arrieved on time!"
Contras: "Dem entretenimento"
Contras: "Ter que caminhar muito no chegada ao Galeão"
Prós: "The flight was perfect! Great food,movies and I even got to sleep !"
Contras: "All was well!"
Prós: "Excellent service. A meal , drink and a coffee included which we were not expecting."
tripulação muito simpática
Bom espaço na aeronave e fácil embarque. Porém houve atraso no voo e demora na comunicação do número do gate (cheguei muito mais cedo do que o necessário no aeroporto). Zero entretenimento on the plane.
Tive duas bagagens extraviadas. A funcionária da TAP no balcão anterior ao embarque confirmou que minhas bagagens chegariam ao destino correto.
Deveria ser fornecido ao menos um lanche aos passageiros pois, já estávamos há 10 horas aguardando entre voo do Rio de Janeiro e imigração. Os lanches eram todos pagos! E nem água era oferecida…tínhamos que solicitar!
o voo foi cancelado por causa da covid-19. ainda me devem o dinheiro da viagem num total aproximado de 2000 €
As bagagens foram extraviadas e a TAP a 72 hrs e ainda não foi resolvido
Comissário não era muito simpático, ao contrário do voo de ida, quando a comissária era super solicita,. Quanto ao pão do café da manhã gelado, o que não é muito legal pra quem está acabando de acordar, no mais estava bom!
Poltronas pequenas e espaço entre poltronas bem reduzido.
Agente de checkin extremamente rude e ainda obrigou a despachar mala de mão com a desculpa que era grande sendo que estava cheio de passageiro com malas iguais ou maiores no embarque. Os voos sempre atrasam pela desorganização no embarque. A comida é horrível, já comi melhor em hospital. Paguei pela economy extra pra ter espaço a mais e mal se consegue usar um tablet em voo de tão apertado se o passageiro da frente reclinar o assento. Tem companhia low cost muito melhor e não cobram um valor abusivo na tarifa. Não recomendo nunca a TAP.
Conforto nos assentos poderia melhorar.
Pontualidade zero. O costume. 50m de atraso a aterrar. No aeroporto de Lisboa não havia autocarros à espera. Avião estacionado longe. Tudo péssimo em horários e experiência de chegada
A atenção dos comissários e a comida
Você não consegue resolver nada com o call center
Informação mais clara sobre testes necessários
Contras: "Meu vôo foi cancelado por conta da pandemia e 6 meses depois ainda não recebi meu voucher para fazer outro vôo. Atendimento é péssimo. Me sinto lesada pela TAP."
Prós: "Flight was on time. Seats were comfortable. Plenty of food was included in the flight. And service was good."
Contras: "Greater weight allowance for carry-on luggage."
Prós: "Great customer service!"
Contras: "NA"
Prós: "Nice and friendly crew"
Contras: "None"
Prós: "Pontualidade e simpatia da tripulação"
Contras: "Comida, vergonhosa. Bebidas ok"
Contras: "Late as always"
Prós: "Nothing."
Contras: "The crew did not know the law about child safety seats. They tried to inform us we could not use it, even though it is approved for air travel. Then they tried to tell us we had to face it forward, which is illegal and it cannot be secured like this. Then they told us the car seat needed to be against the fuselage, but that all the fuselage seats were taken. They did not offer a solution to this problem. I informed them this was TAP's fault for assigning those seats to us. They said they were not responsible, which is clearly wrong. They could have reassigned us at check-in and avoided the problem. They were very concerned about the ability of the person in front of us to recline their seat, but no interested at all in the safety of our baby. They told us we would not be able to use the seat, although our baby was already asleep. They were trying to find a way to make us leave the plane. Finally, some other passengers volunteered to move so we could sit against the fuselage with nobody in the seats in front of us, so we would not block them from reclining. A solution would not have been found by the crew. Only thanks to generous passengers were we able to stay on the plane, even though we were doing everything completely legally. They made my pregnant wife feel so bad that she cried for the first hour of the flight. Then, as the flight was concluding, our baby got airsick and vomited. They crew did nothing to help aside from bring 3 (!) napkins and then leave again. Incredibly unhelpful, mean, ignorant, and combative cabin crew. Truly appalling."
Contras: "Voo cancelado, sem aviso prévio"
Contras: "Nothing, it was better than most other airlines"
Prós: "Fairly new plane with clean/comfortable seats"
Contras: "Bus transportation to the plane was delayed. People were uncomfortable having to stand in the bus for so long. Then the flight was delayed for 15 minutes due to airport traffic. As the only business class passenger i would have expected to be offered a drink then or even a bottle of water at my seat"
Contras: "I was not informed the ticket didn’t includes luggage"
Contras: "Boarding process was in fact dangerous, with people corralled into small spaces without letting them out on the other end. We felt claustrophobic, crushed, and at one point people were even having to jump over the escalator to the bus loading area because there was too much crowding. Dangerous"
Prós: "Boarding efficiency although the ... see below. Loved the salmon wrap and cheese 'n' biscuits"
Contras: "flight was delayed at check in and on the tarmac - 40 minutes. No explanation for this"
Prós: "Food was ok"
Contras: "Worst accommodations for baggage on a international flight in my opinion.Pay for a bag is the best advice in my opinion this airline barley lets you bring anything with. Disgusting plane it was so dirty I took a shower after this flight and the amount of dust in the air was visible terrible"
Contras: "Real time information about departure and gate info for delayed flight would have been helpful"
Prós: "The flight was smooth, and the crew very friendly."
Contras: "The comfort onboard (A320) is not good: not reclining chairs, no entertainment, and horrible snack."
Prós: "The crew was very friendly and helpful."
Contras: "The seats were very uncomfortable and the light snack provided terrible. No entertainment at all. The A319 is a horrible airplane: rather uncomfortable!"
Prós: "A atenção da tripulação"
Contras: "O entretenimento no avião, muito limitado."
Prós: "Da comida."
Contras: "O cumprimento do horário."
Prós: "Nada de extraordinário para elogiar."
Contras: "O voo partiu com mais de 1 hora e meia de atraso e o serviço de bordo poderia ser melhor. Tive fome durante o voo. E os comissários de bordo poderiam ser mais gentis."
Prós: "Great crew and good seat with enough space."
Contras: "Overall is fine !!!"
Prós: "Tripulação ótima. Comida ótima. Entretenimento ótimo"
Contras: "Conforto."
Prós: "Tripulação simpatica"
Contras: "Poltronas reclináveis"
Prós: "Voo foi cancelado"
Contras: "Ter cido avisado"
Prós: "Espaço"
Contras: "Embarque em Lisboa"
Prós: "Com pouca ou nenhuma opção de voo direto para Portugal, a TAP fica como a opção de quem quer um pouco de decência nesse percurso."
Contras: "O atendimento é bastante impessoal, e eu, como sou muito tímido, tenho receio de pedir um copo de água e ser negado. A utilização dos banheiros após as primeiras quatro horas de voo fica impossível"
Prós: "Obentreterimento."
Contras: "Não terem extraviado minha bagagem em um voo direto."
Prós: "aparelho mais silencioso que os demais da atualidade"
Contras: "Muito apertado. Para alimentaçao e horrivel."
Contras: "Nossa gostei muito ! Perfeito. a TAP estar de parabens Continue assim. Obrigado."
Contras: "Pouca experiência da tripulação"
Contras: "Avião velho Tela para filmes pequena e sem nitidez"
Prós: "Rapidez no embarque."
Contras: "Atrasou a decolagem em 40 minutos e o sistema de entretenimento a bordo estava em pane."
Prós: "nada excepcional, mas tudo certo."
Contras: "faltou entretenimento de bordo"